آسیب شناسی انیمیشن

این سلسله مقالات حدود ۳ ماه پیش در مجله وزین نقد سینما به چاپ رسیده است .امید است مورد توجه علاقمندان و دلسوزان صنعت انیمیشن قرار گیرد . منتظر نظرات گران بهای شما هستم . مرا سرفراز نمائید.
انيميشن ايران
مقدمه
من در اين بررسي سعي ندارم حرفهاي هزار بار گفته شده درباره انيميشن و تاريخچه آن و اينكه اولين انميشن ها در غار لاسكو كشف شده و يا در جاي ديگر اين حرفها را هزار بار در كتابها چاپ كرده اند و ميليونها بار توسط اساتيد مختلف و به زبانهاي مختلف بان گرديده است . قصد من اين است كه از زاويه اي جديد و كار بردي به اين رشته نگاه كنم .نگاهي كه راهگشاي توليد و صنعت انيميشن در ايران باشد ، تا بتوان آسيب شناسي رشته اي را كرد كه روند رو به رشد هم در جهان دارد و هم در ايران . هنري / صنعتي كه امروزه تبديل به يك سلاح ايدئولوژيك شده است .
تاريخچه ي انيميشن در ايران
در اين مقال قصد اين ندارم تا روايتگر تاريخي باشم كه بارها و بارها به رشته ي تحرير در آمده و بيشتر از آن به رشته كلام پيچيده شده است .قرار است تا از زاويه اي ديگر به تاريخ انيميشن ايران نگاه كنيم . زاويه اي كه كاربردي تر باشد . چرا كه عقيده ام به سخنان كاربردي بسيار زياد است و به نظرم حرفي كه دردي را درمان نكند بيهوده است . از اين پس كه قصد بررسي سينماي انيميشن (لفظ سينما اين اشتباه را به ذهن متبادر نكند كه تنها به بعد سينمايي اين رشته خواهم پرداخت . منظور از اين لفظ انيميشن با تمام شاخه هاي آن است .) داريم ، نگاهي كاربردي به آن خواهم داشت . نگاهي كه راهگشاي اين هنر / صنعت باشد . از پيش اعلام مي كنم كه قصد توهين به هيچ شخص حقيقي و حقوقي را ندارم . اين ها تنها برداشت هاي كسي است كه حدود15 سال به صورت حرفه اي نه تفننيي به اين حرفه پرداخته و در ارتباطي نزديك با مسائل و مشكلات آن بوده و هست.
واما ورود انيميشن . تاريخ محكمي در باب ورود اين هنر به ايران وجود ندارد . چراكه در مقطع خاص، كسي چون ناصرالدين شاه حكم بر ورود آن نكرد . با ورود و نمايش آثار اوليه كمپاني هايي چون ديزني كه اغلب بر روي نوار هاي فيلم بود و تماشاي اين نوار ها و مقايسه ي فريم هاي نقاشي شده با يكديگر نقاشاني كه در دواير دولتي كار مي كردند را بر آن داشت تا تجربياتي هرچند ابتدايي در اين مسير انجام دهند . از اولين نفراتي كه دست به اين تجربه زد مي توان به استاد اسفندیار احمديه اشاره كرد كه قدم ها يي در اين زمينه برداشتند و همچنان نيز در مركز صبا مشغول كار است . در همين راستا نام ابراهيم تجارتچي هم به چشم مي خورد كه چندين كار تبليغاتي كه در زمان خود نمود بسياري هم داشت ساخت . البته تقدم و تاخر نامها كمكي به ما نمي كند . مسير ورود اينگونه بود . از راه آزمايش و خطا .
نگاه هاي اوليه به انيميشن
رفته رفته نفراتي به اين گروه تجربه گر اضافه شد و اين گسترش علاقمندان ، ارگان هايي را به فكر واداشت تا قدم هايي جدي تر در اين مسير بردارند و سرمايه گذاريي هايي هر چند اندك براي ترويج اين هنر / صنعت انجام دهند . هر كدام از اين ارگانهاي رفته رفته بخاطر مسائل سياسي زمان خود ،مسيري براي ترويج انيميشن بر گزيدند . وزارت فرهنگ راهي را برگزيد و كانون راه ديگري . ابتدا به كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان مي پردازيم چرا كه سردمداران وقت اين كانون داعيه ي روشنفكري بيشتري نسبت به مراكز ديگر دارند و شايد از نظر تقسيم كار بايد اينگونه مي نمود و هنرمندان به اصطلاح روشنفكر را گرد خود جمع مي كرد . بقیه در ادامه مطلب






