آسیب شناسی انیمیشن
كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان كه ادعاي كار براي كودكان و نوجوانان را داشت تعدادي از افراد مورد اعتماد خود را برا ي فرا گيري اين رشته به كشور هاي بلوك شرق آن زمان گسيل داشت تا با فرا گيري اصول اين هنر ، پايه هاي آنرا در ايران مستحكم كند . پس از باز گشت اين گروه از فرنگ توليد انيميشن در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان شروع شد اما نه براي گسترش اين هنر و مخاطب كودك ، بلكه براي مقاصد سياسي و جشنواره هاي خارجي و مخاطب بزرگسالان . از همان توليدات اوليه تنها چيزي كه به توجه نمي شد كودكان بودند و بيشترين تاكيد جشنواره هاي خارجي بود . (نگاه شود به جوايزي كه فيلم هاي كانون از جشنواره هاي مختلف در يافت كرده است) . و اتفاقاً نقدي كه بر اين شيوه ي گسترش انيميشن در ايران وارد است از همين نوع نگاه سرچشمه مي گيرد . ما از همان ابتدا مرجع و الگوي مناسب و سالمي براي ترويج اين هنر/صنعت نداشتيم و انتخاب نكرديم . كشور هاي الگو ،كشور هايي بودند كه اغلب در گير مسائل سياسي و جنگ سرد بودند و ديدگاهي متفاوت با ما داشتند . موضوعات آنها دغدغه ي جوان ايراني و مردم ايران نبود .
از همان زمان به مغز جواناني كه وارد اين رشته مي شدند فرو مي كردند كه فيلم موفق انيميشن ، فيلمي است كه اولاً زماني كوتاه داشته باشد ثانياً يك بيانيه سياسي در پس آن عنوان شود . الگوهاي اين جوانان نيز كساني بودند كه با نام كودك فيلم هايي سياسي مي ساختند.
البته رشته انيميشن شاخه هاي مختلف دارد و منكر بخش جشنواره اي آن نيستم . ولي حالا پس سالها ، كه مدعي هستيم كه سابقه ي توليد انيميشن در ايران به نيم قرن مي رسد. امروز وقتي به آن پيشينه نگاه مي كنيم متوجه بي راهه رفتن هاي آقايان مي شويم . امروز وقتي كه مي بينيم در آمد حاصله از توليد انيميشن بعضي از كشور ها بيشتر از درآمد نفتي كشور ماست تازه متوجه به خطا رفتن آنها مي شويم . هنر / صنعتي كه پس از 50 سال هنوز جايگاه عواملش را نمي داند . چرا ؟ مقصر كيست ؟ آيا نوع نگاه ما به يك پديده نمي تواند عامل انحراف باشد ؟ نتيجه ي نگاه هاي اروپاي شرقي به انيميشن دليل اين بي راهه رفتن هنر/ صنعت انيميشن ما نيست ؟
در بخش ديگر اين بررسي بيشتر به اين مساله خواهيم پرداخت . ادامه دارد...